Hvornår er det tid til at ændre logodesign?

24 September 2020 Anders Lundtang Hansen

editorial

Der vil være en hel del PR-folk og brandingeksperter, der vil fortælle dig, at nogle gange skal man fornye sig, ryste posen og præsentere ens firma på ny – og det kommer til at ramme ens logo også, om man så er en enkeltstående butik, eller man råder over en hel kæde af butikker.

Det er klart, at det taler længere tid med sådan en omvæltning, desto flere mennesker og butikker man er om at have med at gøre, men det kan samtidig også være noget, der er med til for dig som chef at få fornyet glæde ved at drive din butik.

Men er det så værd at følge denne vejledning? For ofte medfører den slags forandring jo en hel masse, som skal implementeres og gøres om, og har man lige tid til det – og vil kunderne finde det attraktivt?

At ændre logo design eller ej?

For man kan ændre ansigtet udadtil sammen med ens brand for at lokke et nyt kundesegment til, eller også vil man bare gerne gøre fornyet opmærksom på en selv via en reklamekampagne, hvor man kan sige, at ens brand (logoet) er nyt, men indholdet er det samme.

Her skal man dog være obs på, at man kan risikere at skræmme en hel del mennesker væk, fordi de ikke bryder sig om det nye design.

Man skal jo tænke på, at folk er vanedyr, og hvis ens kundesegment er ældre mennesker, som yngre personer ikke har interesse i at købe sammen med, så skal man være påpasselig, selvom man jo skal klargøre sig til fremtiden.

Nogle firmaer skifter tit design på deres logo, andre skifter det helt ud, men der er jo også dem, der holder fast i det samme gennem hele virket med firmaet.

Derfor er det svært at svare entydigt på, for det er sjældent noget, som man lige gøre om med sådan et logo design.

More articles